Saturday, June 23, 2007

Lesny poziar

Narodny park tu na Aljaske je naozaj posvatne uzemie. A nielen park, ale priroda vobec je tu cenena omnoho viac, nez u nas. Minuly rok ma to dost prekvapilo, lebo som si ani len nevedela predstavit, ze niekde na svete sa este ludia naozaj spravaju ako hostia na tejto planete a nie ako jej pani...
Tu to totiz funguje tak, ze priroda je povazovana za sebestacnu a "mudrejsiu" ako ludia, a teda ak spadne strom, tak ho nechame lezat, lebo jeho hmota by tam chybala, keby sme ho odviezli a posekali na ceruzky...
Ked hori les, tak ho nechame horiet (pokial neohrozuje ludi), lebo je to prirodzeny a potrebny samoozdravny proces...
A prave to sa stalo dnes. Cele Chalets (McKinley Chalet - tak sa celym menom vola miesto mojho sucasneho pobytu) bolo rano ponorene do husteho dymu - horel les nedaleko mesta Fairbanks (cca 150 mil od nas). Zatial neviem ako to dopadlo, ale dym uz je prec, tak hadam dobre. Na jednu stranu sa mi zda hrozne nechat ten les len tak horiet bez ohladu na to kolko stromov a zvierat padne za obet, ale na druhu stranu som stale v uzase aky respekt tu maju ludia voci svojmu okoliu...
Takto to tu vyzeralo dnes okolo stvrtej poobede - to uz bola vacsina dymu prec - v tom najhorsom som to nemohla odfotit, lebo som akurat bola v praci a veselo zhlboka ho dychala...
Pre porovnanie, takto vyzera to iste miesto bez dymu - foto z minuleho roka

1 comment:

Anonymous said...

tyy si to tam vychutnavas plnymi duskami! je vyborne ze to vsetko mozes vidiet a zazit :-) miska